fredag 23 augusti 2013

Är du beredd att betala mer för barnomsorgen?

Den frågan hade jag lust att ställa till en pappa när han hämtade sitt barn i eftermiddags.

Han "klagade" på att det var många nya ansikten hela tiden, ny personal, nya vikarier ... Jag bemötte inte kritiken och jag försvarade inte heller verksamheten. Jag log och sa att jag varit där en del förut och kommer vara där två tillfällen varje vecka framöver.

Jag borde kanske sagt att han skulle ta upp frågan med någon ansvarig. Till exempel förskolechefen eller någon på kommunen. Jag som vikarie kan ju inte göra något åt saken! Mer än att ta åt mig och känna mig träffad.

Jag har full förståelse för att han tycker att det är ett bekymmer. På många ställen är det ett problem med nya ansikten som kommer och går. Föräldrar blir oroliga. Men vad ska man göra? Det finns inte hur mycket pengar som helst i verksamheten. Tyvärr.

Kanske var han trött, kanske hade han dåligt samvete över att sonen var kvar länge och sist. Kanske menade han inget annat än att det faktiskt är många nya ansikten lite då och då och inte kom på något annat att prata om? (Men jag var kvar sist en eftermiddag i våras, med samma barn, och det var exakt samma sak då när pappan hämtade.)
.

1 kommentar:

  1. Jag har gjort både och. Alltså betalat taxa efter inkomst och tid för att sedan vara med när maxtaxa infördes. Det var vikarier vid båda organisationerna. Barn o personal blir ju sjuka. Ibland tror jag att en del föräldrar har mer ont av "nya ansikten" än vad barnen har. Ta upp det med din chef nästa gång. :D
    Kram // Gafflan

    SvaraRadera