söndag 15 september 2013

Hur länge ska mitt manus vila?

Det har nu gått ... ett antal dagar sedan jag blev klar med manus 2. Det ska vila nu. Säger de som vet. Men hur länge, undrar jag? Jag har läst en bok emellan och skrivit en novell. En kort sådan. Ca 12000 ord. Som jag sen slängde. (Ett utkast finns kvar någonstans på datorn, men det är liksom glömt, eftersom jag började läsa och redigera mitt i och voilà så hade jag förstört det. Totalt).

Ska jag låta det vila någon vecka till, eller två? Eller ännu längre? Ska jag skriva ut det på papper för att läsa eller gör jag klokast i att ha det kvar i datorn. Det kommer ju vara massor av saker som jag kommer vilja ändra på direkten. (Jo, miljömänniskan i mig säger att det inte blir någon utskrift i detta tidiga skede).

En annan sak jag lurar på. Ska jag låta testläsa det redan? Fördel: att få tips på ändringar redan nu. Nackdel: känna mig sågad och dissad och kass och värdelös. Och lägga ner skrivandet. Såvida inte testläsaren ställer sig upp och jublar, vilt applåderande. Vadå, det kan väl visst hända? Nej? Nehej.
.

11 kommentarer:

  1. Vänta några dagar så kanske skrivlusten är tillbaka och vips så är den klar sen :)

    kramis

    SvaraRadera
  2. Låt det ligga så länge du klarar! :D Att läsa på papper har den fördelen att du kan klottra ner lite anteckningar i marginalen medan du läser. Typ "utveckla", "stryk", osv utan att riskera att bli avbruten med att verkligen göra dessa grejer och tappa flowet i läsningen.

    SvaraRadera
  3. Anna: Ja, vips! :)

    Kati: Vänta är min grej. (Inte!) Jo, jag förstår fördelen med papper ... får se hur jag gör. Vet redan nu vissa saker som måste rättas till. Sen kommer allt det där som jag inte är medveten om i nuläget.
    Pust.


    SvaraRadera
  4. Mitt har vilat hela detta år, exakt! Jobbat 14 timmars dagar fram till maj och jag skriver inte ett ord under sommaren. Men kanske i oktober... ;-)

    SvaraRadera
  5. Venus: Hoppas du får mer skrivtid i oktober!

    SvaraRadera
  6. Mitt tips: Låte det vila en månad. Mer om du orkar, men inte mindre. Det krävs lite tid för att få distans till manuset. Slå in manuset i fint presentpapper coh öppna inte paktet förrän en månad har gått.

    Och när det gäller testläsare; läs igenom två gånger själv först. En första gång för att rätta till trådarna i historien, fylla igen hål och stryka det som inte tillför något. Och en andra för att pilla mer i språket. SEN kan testläsare läsa.

    Lycka till!!

    SvaraRadera
  7. Nina: En måååånad? Evighet ju. :)

    SvaraRadera
  8. Äh, vad är det för trams.
    Sätt igång.
    Låt det vila någon vecka när du tycker att du har redigerat klart. Printa det då och gå igenom det en sista gång.

    Varför krångla till det?

    SvaraRadera
  9. Tyvärr måste man försöka ha tålamod. Minst två veckor och helst en månad. Lycka till! :)

    SvaraRadera
  10. Åsa: Gillar din kommentar! :) Den första halvan av manuset har jag inte läst alls sedan jag skrev det i juni/juli.

    Anneli: Det betyder att de första kapitlen kan jag börja redigera nu då. ... (vill inte vänta!)

    SvaraRadera