lördag 4 juni 2016

Skrivkramp - så botar jag den


Jag ska inte säga att jag kan allt om skrivkramp, men jag kan mycket!

Att den inte kom förrän efter ca 70000 ord den här gången känns oerhört förvånande måste jag säga, men det är bara att tacka och ta emot.

Så vad gjorde jag? Vad gör jag när krampen drabbar mig?

Först och främst försöker jag komma förbi den, genom att tänka ut alternativa vägar. Kan karaktären göra på något annat sätt än det tänkta? Ska jag rent av skippa den planerade händelsen och gå vidare utan den?

Ibland behöver jag bara komma bort från datorn en stund. En sväng i trädgården och växthuset kan funka. Lite ogräsrensning eller omplantering av växter kan göra susen för en skrivtrött hjärna. Eller ett rejält röj i tvättstugan.

Eller - och det här är nog det bästa tipset: Jag ger mig ut på en träningsrunda! Ju hårdare desto bättre. (Och det är även bra ur hälsoperspektiv, ju!)

Funkar inte ovanstående är jag illa ute och då beklagar jag mig. Antingen här i bloggen eller för en kompis. Och hittills har det funkat varje gång! Skrivkrampen släpper och jag kan fortsätta producera text.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar